Search
Close this search box.

مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی

مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی

آنچه میخوانید...

مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی برای اطمینان از تسهیل بهبودی و به حداقل رساندن خطر عوارض احتمالی پس از این جراحی بسیار مهم هستند. در صورتی که قصد انجام این جراحی را دارید و یا به تازگی جراحی لابیاپلاستی انجام داده‌اید، در این مقاله با ماه همراه باشید تا به مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی بپردازیم.

مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی
مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی

پیروی از دستورالعمل‌های جراح 

پیروی از دستورالعمل‌های بعد از عمل برای رسیدن به بهبودی کامل و سریع بسیار مهم است. این دستورالعمل‌ها ممکن است شامل مراقبت از محل زخم جراحی، حمام کردن، بهداشت فردی، داروهایی که باید مصرف کنید و فعالیت بدنی باشد. در صورتی که از تمامی این موارد پیروی کنید و مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی در این زمینه را به طور کامل انجام دهید، بهبودی شما تسهیل می‌یابد، خطر عفونت تا حد زیادی کاهش می‌یابد و نتیجه‌ی مطلوبی نیز حاصل می‌شود. 

مدیریت درد و ناراحتی

تجربه کمی درد، ورم و کبودی پس از لابیاپلاستی طبیعی است. برای مدیریت این علائم، جراح ممکن است داروهای ضد درد تجویز کند یا مسکن‌های بدون نسخه را توصیه کند. استفاده از کمپرس سرد یا کمپرس یخ روی محل جراحی نیز می‌تواند به کاهش ورم کمک کند. به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه در معرض گرمای شدید، مانند حمام داغ یا سونا، قرار نگیرید زیرا می‌تواند ورم را تشدید کند. 

این مقاله نیز ممکن است برای شما مفید باشد: لابیاپلاستی

رعایت بهداشت

رعایت بهداشت مناسب در طول مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی بسیار مهم است. جراح شما دستورالعمل‌های خاصی را در مورد نحوه تمیز کردن ناحیه جراحی ارائه می‌دهد. معمولا توصیه می‌شود از صابون ملایم و بدون عطر و آب گرم استفاده کنید. به آرامی ناحیه مورد نظر را با یک حوله تمیز خشک کنید و از هرگونه مالش یا تحریک جلوگیری کنید. تا زمانی که جراح به شما اجازه ندهد از استفاده از تامپون، دوش واژینال یا هر محصول دیگر واژینال خودداری کنید.

پوشیدن لباس‌های راحت و گشاد

در طول دوره انجام مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی، پوشیدن لباس های گشاد و راحت ضروری است. لباس‌های تنگ، مانند شلوار جین یا پارچه‌های مصنوعی، می‌توانند ناحیه جراحی را تحریک کرده و روند بهبودی را مختل کنند. برای به حداقل رساندن اصطکاک و افزایش جریان هوا، لباس زیر نخی و دامن‌های گشاد و نخی را انتخاب کنید.

محدود کردن فعالیت فیزیکی

انجام دادن فعالیت بدنی بیش از حد می‌تواند روند بهبودی را مختل کند و خطر عوارض را افزایش دهد. جراح شما دستورالعمل‌های خاصی را در رابطه با از سرگیری فعالیت‌های منظم از جمله ورزش ارائه می‌دهد. به طور معمول، توصیه می‌شود برای مدت معینی پس از لابیاپلاستی از ورزش شدید، بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت جنسی خودداری کنید. به بدن خود فرصت ترمیم بدهید و به تدریج فعالیت‌های بدنی را طبق توصیه جراح خود دوباره شروع کنید.

این مقاله نیز ممکن است برای شما مفید باشد: لابیاپلاستی با لیزر در تهران

داشتن رژیم متعادل

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی می‌تواند جزو مهم‌ترین اقدامات مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی باشد. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما حاوی مقدار کافی پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این مواد مغذی باعث ترمیم بافت و بهبود سلامت عمومی شما می‌شوند. همچنین به یاد داشته باشید که باید به مقدار کافی آب بنوشید تا بدن خود را همیشه هیدراته نگه دارید.

ملاقات با جراح به طور منظم

پس از لابیاپلاستی، قرار ملاقات‌های منظم و برنامه ریزی شده با جراح برای نظارت بر روند بهبودی شما و رفع هر گونه نگرانی ضروری است. هنگامی که پس از لابیاپلاستی به ملاقات جراح خود بروید، ایشان محل جراحی را معاینه می‌کند و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد اقدام به رفع و درمان آن می‌کنند. در صورت لزوم بخیه‌ها کشیده می‌شوند و جراح شما در این قرارهای ملاقات مربوط به مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی از روند بهبودی شما اطمینان حاصل می‌کند. 

در چه صورتی پس از لابیاپلاستی به پزشک مراجعه کنیم؟

  • درد شدیدی که با مسکن کاهش نمی‌یابد
  • ورم بیش از حد و غیرمتقارن
  • مشکلات بینایی مانند تاری دید
  • داغ بودن بیش از حد محل جراحی
  • مشاهده چرک در محل جراحی
  • هر نوع علامت واکنش آلرژیک مانند راش، خارش و …
  • تب بسیار شدید

نتیجه گیری

همان طور که پیش از این بیان شد، مراقبت‌های بعد از لابیاپلاستی برای بهبودی کامل پس از این جراحی بسیار مهم هستند. با پیروی از دستورالعمل‌های بعد از عمل، مدیریت درد و ورم، رعایت بهداشت مناسب، پوشیدن لباس‌های گشاد، محدود کردن فعالیت بدنی و پیروی از یک رژیم غذایی مغذی می‌توانید زودتر به بهبودی کامل برسید، عوارض را به حداقل برسانید و به نتایج مطلوب و دلخواه خود برسید. با مراجعه به بهترین جراح لابیاپلاستی در تهران، می‌توانید بدون هیچ گونه نگرانی لابیاپلاستی را انتخاب کنید و به نتیجه‌ی دلخواه خود برسید.

ارتباط-با-دکتر-مائده-یوسفی-1

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مائده یوسفی

دکتر مائده یوسفی جراح و متخصص زنان و زایمان هستم. در سال 1396 در این رشته فارغ التحصیل شدم. پس از تحصیل مدت 3 سال در بیمارستانهای استان سیستان و بلوچستان فعالیت داشتم. دوره های کولپوسکوپی و سونوگرافی را گذرانده ام. در حال حاضر با تجربه چندین ساله در حال خدمت در بیمارستان های تهران و مطب شخصی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *