Search
Close this search box.

خطرات پارگی زودرس کیسه آب برای جنین

کیسه آب

آنچه میخوانید...

 
 

اگر بارداری شما کمتر از 37 هفته باشد و کیسه آب شما پاره شود، پزشک باید تصمیم بگیرد که آیا نوزادتان را فورا به دنیا بیاورد یا برای ادامه بارداری تلاش کند. دکتر زنان خوب ممکن است به دلیل خطر ابتلا به عفونت برای جنین، زایمان زودهنگام را القا کند. در این مقاله همراه ما باشید تا با خطرات پارگی زودرس کیسه آب آشنا شوید.

پارگی زودرس کیسه آب چیست؟

پارگی زودرس کیسه آب (PROM) یا پارگی کیسه آمنیوتیک قبل از شروع زایمان است. اگر این نوع پارگی ها قبل از هفته 37 بارداری رخ دهد، به آن پارگی زودرس کیسه آب نیز می گویند. به طور کلی این مشکل در حدود 8 تا 10 درصد از تمام بارداری ها رخ می دهد اما نکته مهم این است که گاهی مشکلات زایمان زودرس و خطرات برای جنین را به همراه دارد اما گاه نیازی به انجام زایمان زودرس نمی‌باشد. تمامی خانم ها چه در تجربه اول بارداری قرار دارند و چه در تجربه های بعدی، باید در رابطه با پاره شدن کیسه آب، اطلاعات کاملی داشته باشند تا در صورت لزوم اقدامات لازم را بشناسند.

پارگی زودرس کیسه آب

زنانی که در عرض 24 ساعت پس از پاره شدن کیسه آب، زایمان می کنند، کمتر احتمال دارد دچار عفونت شوند، بنابراین مهم است که در اسرع وقت پس از پارگی کیسه آب به بیمارستان مراجعه کنند. در بیمارستان، آزمایش های ساده می تواند تایید کند که کیسه آب شما پاره شده اند.

علائم پارگی زودرس کیسه آب چیست؟

بزرگترین علامت PROM نشت مایع از واژن است. مایع ممکن است به آرامی چکه کند یا ممکن است فوران کند. زنان گاهی اوقات مایع را با ادرار اشتباه می گیرند.

اگر متوجه نشت مایعات شدید، از یک پد برای جذب مقداری مایع استفاده کنید. مایع آمنیوتیک نباید بوی ادرار بدهد و معمولا رنگ ندارد.

رزرو نوبت

برای دریافت مشاوره کافی است شما موبایل خود را وارد کنید.

علائم اولیه زایمان زودرس بعد از پارگی کیسه آب

علائم و نشانه های زایمان زودرس عبارتند از:

  • احساس منظم یا مکرر سفت شدن شکم (انقباضات)
  • کمردرد کم و مبهم دائمی
  • احساس فشار لگن یا پایین شکم
  • گرفتگی خفیف شکم
  • لکه بینی واژینال یا خونریزی خفیف

تشخیص پارگی زودرس کیسه آب

اگر مشکوک هستید که آب شما شکسته است و مایعی از واژن نشت می کند، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما باید تایید کند که غشاها واقعا پاره شده اند.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما را معاینه می کند و مایعی که از واژن می آید را مشاهده می کند. سپس آزمایشاتی را برای کمک به تأیید PROM یا PPROM سفارش می دهند. آزمایشات برای PROM شامل تجزیه و تحلیل ترشحات واژن برای تعیین اینکه آیا مایع آمنیوتیک وجود دارد یا خیر. از آنجایی که مایعات ممکن است به خون یا سایر ترشحات آلوده باشند، این آزمایشات به دنبال مواد یا ویژگی های خاصی هستند که معمولاً فقط در مایع آمنیوتیک یافت می شوند. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما مقداری مایع از واژن را با استفاده از یک ابزار پزشکی به نام اسپکولوم جمع آوری می کند تا بیشتر این آزمایش ها را انجام دهد. آنها اسپکولوم را وارد واژن کرده و به آرامی دیواره های واژن را از هم جدا می کنند. این به آنها اجازه می دهد تا داخل واژن را بررسی کنند و مایعات را مستقیماً از واژن جمع آوری کنند.

تست pH

این آزمایش شامل آزمایش pH نمونه مایع واژن است. PH طبیعی واژن بین 4.5 تا 6.0 است. مایع آمنیوتیک دارای pH بالاتری بین 7.1 تا 7.3 است. بنابراین اگر کیسه آب پاره شده باشند PH نمونه مایع واژن بالاتر از حد طبیعی خواهد بود.

تست نیترازین

این آزمایش شامل ریختن یک قطره مایع به دست آمده از واژن روی نوارهای کاغذی حاوی رنگ نیترازین است. رنگ نوارها بسته به pH مایع تغییر می کند. اگر PH بیشتر از 6.0 باشد، نوارها آبی می شوند. نوار آبی به این معنی است که احتمال پارگی کیسه آب بیشتر است.

با این حال، این آزمایش می تواند مثبت کاذب ایجاد کند. اگر خون وارد نمونه شود یا اگر عفونت وجود داشته باشد، pH مایع واژن ممکن است بالاتر از حد طبیعی باشد. مایع منی همچنین دارای pH بالاتری است، بنابراین مقاربت واژینال اخیر می تواند باعث اشتباه شود.

سایر تست های تشخیص PROM

  • تست رنگ: تزریق رنگ به کیسه آمنیوتیک از طریق شکم. اگر کیسه آب پاره شده باشد، مایع رنگی، ظرف 30 دقیقه در واژن پیدا می شود.
  • آزمایشاتی که سطوح مواد شیمیایی شناخته شده موجود در مایع آمنیوتیک را اندازه گیری می کند اما در مایع واژن وجود ندارد. اینها شامل پرولاکتین، آلفا فتوپروتئین، گلوکز و دیامین اکسیداز است. سطوح بالای این مواد به معنای پارگی کیسه آب است.

چگونه می توان از  پارگی زودرس کیسه آب یا PROM جلوگیری کرد؟

شما همیشه نمی توانید از PROM جلوگیری کنید، اما برخی تغییرات در سبک زندگی می تواند خطر شما را کاهش دهد. سابقه بیماری های مقاربتی و سیگار کشیدن در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به PROM را افزایش دهد (از کشیدن سیگار باید اجتناب شود).

اگر داروهای استروئیدی مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است توصیه کنند که اگر برای درمان مشکل دیگری کاملا ضروری نیستند، مصرف آنها را متوقف کنید. ورزش در دوران بارداری مشکلی ندارد، اما باید با پزشک خود در مورد سطح فعالیت بدنی که می توانید با خیال راحت در دوران بارداری انجام دهید، صحبت کنید. فعالیت بدنی شدید نیز می تواند باعث PROM شود.

رزرو نوبت

برای دریافت مشاوره کافی است شما موبایل خود را وارد کنید.

آیا پارگی زودرس کیسه آب قبل از زایمان طبیعی است؟

در مواردی مشاهده می‌شود که در روند بارداری های طبیعی، کیسه آب قبل از شروع زایمان، دچار پارگی می‌شود که به پارگی قبل از زایمان معروف هستند. پارگی کیسه آب قبل از زایمان ممکن است نزدیک به تاریخ زایمان (در هفته 37 یا بعد از آن، زمانی که حاملگی کامل در نظر گرفته می شود) یا زودتر (در صورتی که زودتر از هفته 37 رخ دهد زایمان زودرس نامیده می شود) رخ دهد.

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مائده یوسفی

دکتر مائده یوسفی جراح و متخصص زنان و زایمان هستم. در سال 1396 در این رشته فارغ التحصیل شدم. پس از تحصیل مدت 3 سال در بیمارستانهای استان سیستان و بلوچستان فعالیت داشتم. دوره های کولپوسکوپی و سونوگرافی را گذرانده ام. در حال حاضر با تجربه چندین ساله در حال خدمت در بیمارستان های تهران و مطب شخصی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *