Search
Close this search box.

هر آنچه درباره مخاط دهانه رحم در تخمک گذاری باید بدانید

مخاط دهانه رحم در تخمک گذاری1

آنچه میخوانید...

مخاط دهانه رحم یکی از عوامل مهم در فرایند تخمک ‌گذاری و باروری است. این مخاط به صورت طبیعی توسط غده‌های موجود دردهانه رحم ترشح می‌شود در طول دوره تخمک‌ گذاری تغییراتی را تجربه میکند. در زمان تخمک ‌گذاری، مخاط دهانه رحم تغییراتی در قوام و ساختار خود می‌دهد. به خواندن ادامه دهید تا همه چیز را در مورد اینکه مخاط دهانه رحم چیست، چه معنایی دارد و چرا یکی از بهترین ابزارهایی است که می توانید در هنگام تلاش برای باردار شدن استفاده کنید، بدانید.

مخاط دهانه رحم در تخمک گذاری

بیشتر بخوانید: ترشحات واژن در بارداری

مخاط دهانه رحم چیست؟

مخاط دهانه رحم کاملاً مشابه مخاطی نیست که ممکن است در سایر قسمت های بدن با آن آشنا باشید واین یک هیدروژل است که از نمک، پروتئین، چربی و بیشتر آب ساخته شده است. در تمام طول چرخه قاعدگی یا در دوران بارداری در جیب های دهانه رحم به نام “کریپت” تولید می شود.

نکته کلیدی که باید در مورد مخاط دهانه رحم بدانید این است که ترکیب آن در پاسخ به هورمون های مختلف تغییر می کند و اگر یاد بگیرید که چگونه بین انواع مخاط دهانه رحم تفاوت قائل شوید، می توانید باروری خود را در زمان واقعی تعیین کنید.

به این دلیل است که انواع مختلف مخاط دهانه رحم اهداف متفاوتی دارند و ساختار آن در طول چرخه تغییر می کند. در دوران بارداری یا فاز لوتئال، مخاط دهانه رحم غلیظ و پر از سلول های ایمنی است. این مخاط از ورود اسپرم به رحم و همچنین سایر میکروارگانیسم ها یا ذرات عفونی جلوگیری می کند.

همانطور که استروژن افزایش می یابد و پنجره باروری باز می شود، مخاط تغییر می کند و مایع تر می شود تا اسپرم را در خود جای دهد و محیط مناسبی را برای بقای اسپرم و سفر به لوله های فالوپ فراهم کند. شناسایی این نوع مخاط یک راه عالی برای تعیین باروری است!

رزرو نوبت

برای دریافت مشاوره کافی است شما موبایل خود را وارد کنید.

چگونه مخاط دهانه رحم می تواند به من بگوید که چه زمانی بارور هستم؟

در طول روز، مخاط دهانه رحم بارور به سمت پایین واژن حرکت می کند و در نهایت به فرج می رسد. بنابراین، ممکن است متوجه ترشحات لغزنده، سفید یا شفاف و مرطوب در ناحیه فرج شوید چه در طول روز یا حتی روی لباس زیر. اگر این مخاط دهانه رحم را دنبال کنید، به خصوص اینکه چگونه تغییر می کند و مایع تر می شود، این به شما کمک می کند تا زمان بالاترین باروری را تعیین کنید.

در واقع، در روزهایی که مخاط دهانه رحم، یا کشدارترین، شفاف ‌ترین و روان‌کننده ‌ترین حالت را دارد، در آن روزها بهترین شانس بارداری شما هستند. آخرین روزی که متوجه مخاط دهانه رحم با کیفیت بالا می‌شوید، به نام «روزاوج» در هنگام استفاده از روش مخاط دهانه رحم، معمولاً مربوط به روز تخمک‌گذاری است، زمانی که احتمال بارداری نسبتاً زیاد است.

بیشتر بدانید: علل و علائم خشکی واژن

مخاط دهانه رحم در تخمک گذاری چگونه است؟

دو نوع اصلی مخاط دهانه رحم بارور وجود دارد:

اولین (گاهی اوقات مخاط “غیر اوج” نامیده می شود)، هنگامی که استروژن شروع به افزایش می کند و مخاط کمی مایع تر می شود، ممکن است آبکی، رقیق، کرمی، لوسیون-y، سفید یا شفاف باشد.

وقتی این نوع مخاط را مشاهده می کنید به این معنی است که باروری بالاست و پنجره باروری شما باز است. اسپرم می تواند در مخاط غیر اوج زنده بماند، اما این مخاط بهینه برای انتقال اسپرم نیست.

این نوع مخاط که معمولاً به آن مخاط “پیک” می گویند، لغزنده، شفاف و کشدار است و ممکن است شبیه سفیده تخم مرغ خام باشد. مقدار مخاط معمولاً با نزدیک شدن به تخمک گذاری از نظر مقدار افزایش می یابد، به خصوص اگر به خوبی هیدراته شده باشید.

مخاط بارور دهانه رحم به معنای زنده ماندن و انتقال بهینه اسپرم است و برای افزایش شانس باروری شما مهم است. در واقع، مطالعات نشان داده اند که در روزهایی که مخاط دهانه رحم وجود ندارد، تقریبا هیچ شانسی برای بارداری وجود ندارد.

بیشتر بدانید : لوله رحمی فالوپ

چگونه می توانم مخاط دهانه رحم را بررسی کنم؟

در اوایل دوره تخمک ‌گذاری، مخاط دهانه رحم غلیظ و کمرنگ است و مانع نفوذ اسپرم به داخل رحمی‌شود. اما در زمان نزدیک به تخمک‌گذاری، مخاط نرم و شفاف‌تر می‌شود و اسپرم‌ها می‌توانند به راحتی از آن عبور کنند و با تخمک برخورد کنند. تغییرات در مخاط دهانه رحم شامل افزایش مقدار و ضخامت مخاط،غییر در pH و ترکیب شیمیایی آن است. این تغییرات باعث می‌شود که محیط دهانه رحم مناسب برای بقا و حرکت اسپرم‌ها شود و همچنین تخمک را به سمت رحم هدایت کند.

بررسی مخاط دهانه رحم می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های تشخیصی برای ارزیابی نحوه تخمک‌گذاری و باروری در برخی از موارد استفاده شود. برای ردیابی مخاط دهانه رحم، به دستمال توالت و مکانی برای ثبت یا یادداشت مشاهدات خود نیاز دارید.سپس، مشاهدات مخاطی خود را در برنامه‌ای یا روی یک تکه کاغذ قدیمی ثبت کنید. توجه داشته باشید که موکوس غیر اوج یا باروری بالا یا مخاط با بالاترین باروری و از نوع اوج بوده و یک یا دو کلمه برای توصیف آن بنویسید. نحوه تغییر مخاط خود را در طول زمان پیگیری کنید و آن روزهای مخاطی مانند سفیده تخم مرغ خام با کیفیت بالا را برای مقاربت هدف قرار دهید.

اگر تخمک گذاری را به روش دیگری ردیابی می کنید، مانند آزمایش LH، مخاط دهانه رحم یکی دیگر از ابزارهای ردیابی عالی برای اضافه کردن است. اگر از تست های Proov PdG برای تایید تخمک گذاری موفق استفاده می کنید و می خواهید آزمایش را 7-10 روز پس از روز اوج شروع کنید. به خاطر داشته باشید، روز اوج، آخرین روز از نوع اوج مخاط دهانه رحم است. در نهایت، اگر تخمک گذاری را ردیابی و تأیید می کنید، اما متوجه مخاط با کیفیت بالا نمی شوید، این می تواند به ناباروری کمک کند.

رزرو نوبت

برای دریافت مشاوره کافی است شما موبایل خود را وارد کنید.

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مائده یوسفی

دکتر مائده یوسفی جراح و متخصص زنان و زایمان هستم. در سال 1396 در این رشته فارغ التحصیل شدم. پس از تحصیل مدت 3 سال در بیمارستانهای استان سیستان و بلوچستان فعالیت داشتم. دوره های کولپوسکوپی و سونوگرافی را گذرانده ام. در حال حاضر با تجربه چندین ساله در حال خدمت در بیمارستان های تهران و مطب شخصی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *