Search
Close this search box.

غربالگری پیش از بارداری

غربالگری پیش از بارداری

آنچه میخوانید...

غربالگری پیش از بارداری شامل تست‌های متفاوتی است که هر کدام از آن‌ها بایستی در زمان مناسب خود انجام شوند. در واقع تست‌های غربالگری به منظور بررسی سلامت مادر و فرزند انجام می‌شوند. اما اینکه این تست‌ها چه هستند و چگونه انجام می‌شوند موضوعی است که در این مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم.

در دوران بارداری، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های والدین، سلامتی جنین آنهاست. وجود ناهنجاری‌ها در جنین می‌تواند برای مادر و پدر ناخوشایند باشد و در آینده کودک و والدین نیز تاثیر گذار باشد.
امروزه با گسترش تکنولوژی، تست‌های مختلفی در دوران بارداری از مادر گرفته می‌شوند تا سلامت جنین و مادر مشخص شود. علاوه بر آزمایشات غربالگری بارداری، بایستی تست‌های پیش از بارداری نیز از مادر گرفته شود تا سلامت جنین و مادر هردو بررسی شوند.

تست های غربالگری پیش از بارداری

تست های غربالگری پیش از بارداری

یک نکته که پیش از معرفی تست‌های غربالگری لازم به ذکر است، این است که تست‌های غربالگری پیش از بارداری اهمیت زیادی دارند. مهم‌ترین دلیل آن، اطمینان از سلامت جنین است. و در نظر داشته باشید در صورتی که سلامت جنین تضمین باشد، احتمال سقط جنین بسیار کم خواهد بود که این موضوع باعث اطمینان خاطر مادر باردار و سلامت فیزیکی او نیز می‌شود. پس شاید این تست‌ها لازم به نظر نرسند اما ضرورت آن‌ها از تست‌های غربالگری کمتر نیست و باید به آن‌ها توجه فراوانی کرد.

تست‌های غربالگری پیش از بارداری شامل چند تست می‌شوند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

آزمایشات خون

به عنوان بخشی از آزمایشات غربالگری پیش از بارداری، باید آزمایش خون از مادر گرفته شود. دلیل این موضوع این است که باید میزان کم خونی، و همچنین بیماری‌های زمینه ای مانند تالاسمی و هموفیلی که ممکن است از مادر به جنین برسد را بررسی کنند. در صورتی که مادر دچار کم خونی باشد و یا حتی دچار بیماری‌های زمینه ای باشد، بهتر است که به آن‌ها رسیدگی شود و تا زمان درمان آن‌ها، ترجیحا بارداری به تعویق بی‌افتد. برای مثال مادری که با کم خونی شدید مواجه است، ممکن است بارداری پرخطری را بگذراند و بهتر است ابتدا به مصرف آهن و مکمل بپردازد تا کم خونی خود را درمان کند. توجه داشته باشید که این بیماری‌ها بر سلامت جنین نیز تاثیر گذار خواهند بود.

رزرو نوبت

برای دریافت مشاوره کافی است شما موبایل خود را وارد کنید.

آزمایش های ژنتیکی

مهم‌ترین آزمایشات غربالگری پیش از بارداری که بانوان پیش از اقدام به بارداری بایستی انجام بدهند، آزمایشات ژنتیک است. در هنگام ازدواج آزمایشات ژنتیک از هر دو نفر گرفته می‌شود اما بایستی پیش از اقدام به بارداری نیز این آزمایش انجام شود تا مادر و پدر بدانند در صورت بارداری خطری جنین آنها را تهدید نمی‌کند.

آزمایشات ژنتیکی پیش از بارداری راهنمای کلی و خوبی هستند که به پدر مادر کمک می‌کنند متوجه شوند فرزند آ‌ن‌ها بدون مشکلات ژنتیکی به دنیا خواهد آمد و یا اینکه در صورت داشتن مشکلات ژنتیکی، تا چه حدی اختلال خواهد داشت. برخی از بیماری‌های ژنتیکی پس از مدتی قابل درمان هستند، برخی ممکن است هیچ گاه بروز نکنند و برخی از آن‌ها نیز از بدو تولد با کودک همراه خواهند بود. دانستن این موضوع باعث می‌شود که والدین دید بهتری نسبت به موضوع داشته باشند.

آزمایشات غربالگری

آزمایشات زنانه

گفتنی است که تست‌های غربالگری پیش از بارداری نه تنها برای سلامت جنین انجام می‌شوند بلکه دید کامل و خوبی به مادر باردار نیز می‍دهند. آزمایشات غربالگری زنانه مانند آزمایش دهانه رحم ( پاپ اسمیر ) باعث می‌شوند که بانوان از مشکلات احتمالی موجود در اندام‌های زنانه خود اطلاع یابند. بسیاری از بانوان چکاپ‌های دوره ای که بایستی ماهانه یا سالانه انجام بدهند را به تعویق می‌اندازند. انجام این آزمایشات به طور منظم بسیار ضروری است و توصیه می‌شود که حتما چکاپ‌ها را انجام دهید.

آزمایشات هورمونی

بخش مهم دیگر در تست‌های غربالگیری پیش از بارداری، چک کردن میزان هورمون‌های مختلف زنانه است که بایستی پیش از زمان اقدام به بارداری چک شوند. اخلال در هر یک از این هورمون‌ها باعث بروز مشکلات متعدد در دوران بارداری می‌شوند که هر مادری می‌خواهد از بروز آن جلوگیری کند.

هورمون‌های TSH، FSH و پروژسترون از جمله مهم‌ترین هورمون‌هایی هستند که سطح سلامت آنها بایستی پیش از بارداری مشخص شود.

نتیجه غربالگری پیش از بارداری

نتیجه گیری

 در این مقاله سعی شد به اهمیت غربالگری پیش از بارداری پرداخته شود. در نظر بگیرید که انجام تست غربالگری پیش از بارداری از بروز بیماری‌ها و مشکلات متعدد در آینده جلوگیری می‌کند و بهتر است در زمان درست این تست انجام شود.

ارتباط-با-دکتر-مائده-یوسفی

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مائده یوسفی

دکتر مائده یوسفی جراح و متخصص زنان و زایمان هستم. در سال 1396 در این رشته فارغ التحصیل شدم. پس از تحصیل مدت 3 سال در بیمارستانهای استان سیستان و بلوچستان فعالیت داشتم. دوره های کولپوسکوپی و سونوگرافی را گذرانده ام. در حال حاضر با تجربه چندین ساله در حال خدمت در بیمارستان های تهران و مطب شخصی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *