Search
Close this search box.

درمان ناباروری با روش IVF

IVF

آنچه میخوانید...

 
 

بارداری یکی از مراحل دل انگیز و رویایی زندگی بانوان است که هم شوق مادر شدن و هم شوق لذت بغل کردن فرزندشان در آن ها وجود دارد. اما گاهی این امر طبیعی برای بانوان ناممکن می‌شود که نتایج نامناسب و ناخوشایند مانند افسردگی و جدایی و … را به همراه دارد. برای درمان ناباروری، تکنیک های متعددی وجود دارد که IVF یکی از آن ها می‌باشد. IVF در واقع مخفف اصطلاح In Vitro Fertilization به معنای بارور ساختن تخمک در محیط آزمایشگاه می‌باشد که برای اولین بار در سال 1978 انجام شد.

 
انتقال اسپرم

آی وی اف چیست؟

این روش در حقیقت برای کمک به لقاح تخمک خانم با اسپرم مرد در محیط آزمایشگاه است که بعد از لقاح، در محیط آژمایشگاه جنین را تا زمان مناسب پرورش داده و در مرحله بعد از طریق گردن رحم آن را به بدن زن منتقل می‌کنند.

شانس بارداری در IVF چقدر است؟

شانس موفقیت و اخذ نتیجه مثبت در این روش، به برخی عوامل بستگی دارد از جمله: میزان سن خانم، نوع مشکل بارئری، سبک زنذدگی و نتیجه بارداری قبلی. هر چه میزان سن فرد کمتر باشد، شانس بیشتری در IVF خواهد داشت و شانس بارداری در افراد بالای 35 سال به مراتب کاهش می‌یابد. اثر تجمعی دوره کامل IVF  میزان 45 الی 55 درصد افزایش می‌یابد.

رزرو نوبت

برای دریافت مشاوره کافی است شما موبایل خود را وارد کنید.

کاربرد آی وی اف

آی وی اف برای ناباروری با عوامل  زیر کاربرد دارد:

 
 
 
  • ناباروری هایی که در اثر انسداد لوله ها و چسبندگی های لگنی رخ می‌دهد.
  • نازایی هایی که با علت مردانه همراه هستند.
  • نازایی در اثر کاهش یا اختلال تخمک گذاری
  • ناباروری با عامل آندومتریوز
  • ناباروری با علت نامشخص

عوارض احتمالی روش آی وی اف

  • ممکن است پس از انجام آی وی اف مقداری مایع شفاف همراه با خون از بدن شما خارج شود.
  • در صورتی که خونریزی با شدت زیاد داشتید، حتما سریعا باید به دکتر زنان خود مراجعه نمایید.
  • نوزاد متولد شده از این روش ممکن است دارای وزن بسیار کمی نسبت به دیگران باشد.
  • درد و گرفتگی در ناحیه شکم را برخی بانوان نیز تجربه خواهند کرد.
  • سر درد و گرگرفتگی، از عوارض طبیعی این روش است.
  • احتمال بارداری چند قلویی در این روش بسیار زیاد است.

مراحل انجام روش آی وی اف

این روش دارای مراحل مختلف حساسی است که باید کاملا با آن ها آشنا باشید:

 
 

مرحله تحریک تخمدان ها

قبل از اینکه دکتر زنان اقدام یبرای لقاح یا اوامر دیگر کند، ابتدا باید با استفاده از داروها، تخمک گذاری بانوان را مورد تحریک قرار داده و فولیکول های تخمدان توسط روش های تشخیصی مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.

 
مصرف دارو
 
 
تخمک گیری با سرنگ
 

مرحله جمع آوری تخمک

بعداز این مرحله که تخمک گذاری بعد از 36 ساعت و با استفاده از داروی محرک تخمدان ها انجام شد، زمان استخراج تخمک ها فرا می‌رسد. سوزن مخصوصی را از واژن عبور داده و بعد از گذراندن از محیط لگن، به تخمدان می‌رسانند. برای این مرحله، قبل از انجام تکنیک برای از بین برئدن درد و آرامش اعصاب فرد، داروی بیهوشی استفاده کرده و یا آرام بخش های وریدی تزریق می‌کنند. بعد از این که تخمک ها را استخراج کردند ابتدا از نظر کیفیت باید آن ها را مورد بررسی قرار داده و با محاسبه سن بلوغ تخمک، از آن در محیط آزمایشگاه محافظت کنند.

 
 

مرحله کشت جنین

حال ابتدا در این مرحله اسپرم هایی که در محیط آزمایشگاه استریل شده اند را برای لقاح، به تخمک ها اضافه کرده و در یکجا قرار می‌دهند. برای هر یک عدد تخمک، از تعداد صد هزار اسپرم استفاده می‌کنند.  بعد از این تکنیک حدودا 18 الی 20 ساعت زمان لازم است تا وضعیت باروری مورد بررسی قرار گیرد.

 
کشت جنین
 
 
انتقال جنین
 

انتقال جنین

زمانی که جنین مراحل رشد را پشت سر گذاشت، به وسیله کاتر مخصوص در قسمت گردن رحم یک فضا ایجاد کرده و از آن طریق جنین را وارد رحم می‌نمایند. این مرحله با سرعت زیادی انجام می‌شود و قابل ذکر است که هیچ دردی به همراه ندارد. بعد از انتقال جنین باید دو هفته زمان سپری شود، سپس تست خون بارداری انجام شده و سه هفته بعد وضعیت بارداری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

مراقبت های بعد از IVF

این روش دارای حساسیت های بالایی است که باید حتما موارد مراقبتی شدیدی بعد از انجام آن رعایت شود. توصیه های مراقبتی بعد از IVF شامل:

بانوان باید حتما به مدت 24 ساعت بعد از انتقال جنین لاستراحت مطلق داشته باشند و به فعالیت های روزانه نپردازند. بهتر است تا مدت دو روز برای استحمام در وان حمام انجام ندهید. از انجام فعالیت های سنگین، همچنین فعالیت های ورزشی مانند دوچرخه سئواری، شنا کردن و … خودداری فرمایید. برنامه غذایی خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که دچار یبوست و درد ها و انقباضات شکمی نشوید. بانوان باید توجه د اشته باشند برای بازگشت به زندگی عادی خود باید تا پایداری وضعیت بارداری خود، صبور باشند.

رزرو نوبت

برای دریافت مشاوره کافی است شما موبایل خود را وارد کنید.

بازه زمانی درمان آی وی اف چقدر است؟

بازه زمانی برای درمان دارویی و انتقال جنین به رحم دراین روش، اغلب بازه زممانی 3 هفته ای دارد. تست خون بارداری بعد از گذشت دو هفته در دو مرحله برای اطمینان بیشتر و صد در صدی انجام می‌شود.

آیا نوزادان حاصل از IVF طبیعی هستند؟

مطالعات نشان داده که رشد نوزادان و متولدین حاصل از روش درمانی آی وی اف، طبیعی و نرمال است. عاملی که نوزادان را در این روش تهدید می‌کند، خطر زایمان زودرس است که اغلب در بارداری های چندقلویی ناشی از این نوع درمان رخ می‌دهد.

آیا نوزادان حاصل  IVF از نظر ظاهری شبیه والدین خود هستند؟

بله این امکان وجود دارد که نوزاد نتیجه ی بارداری با آی وی اف شبیه به یکی از والدین شود. زیرا در این بارداری از اسپرم پدر استفاده شده و با تخمک ترکیب می‌گردد. این امکان هم وجود دارد که به دلیل رحم جایگزین فقط شبیه به مادر شود.

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مائده یوسفی

دکتر مائده یوسفی جراح و متخصص زنان و زایمان هستم. در سال 1396 در این رشته فارغ التحصیل شدم. پس از تحصیل مدت 3 سال در بیمارستانهای استان سیستان و بلوچستان فعالیت داشتم. دوره های کولپوسکوپی و سونوگرافی را گذرانده ام. در حال حاضر با تجربه چندین ساله در حال خدمت در بیمارستان های تهران و مطب شخصی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *