Search
Close this search box.

نکات مهم تغذیه در بارداری

تغذیه در بارداری

آنچه میخوانید...

 
 
 

دوران بارداری برای تمامی بانوان از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و مهمترین مسئله درون این بازه زمانی، تغذیه در بارداری می‌باشد. بسیاری از خانم ها تصور دارند که در ابتدای بارداری که رویان اندازه یک میلی متری دارد، تفاوتی ندارد که چه ماده غذایی در برنامه روزانه مصرف شود اما برعکس، این مورد دارای اهمیت بسیار است و هر فرد باید بداند که در دوران حاملگی از هر ماده غذایی و عرقیجات گیاهی و سنتی استفاده نکنند تا در نهایت با سقط جنین و دیگر مشکلات رو به رو نشوند. از این رو این مقاله را برای شما تهیه کردیم که غذاهای مفید در بارداری را بشناسید و با شناخت و درک روند تغذیه نامناسب از آن ها پرهیز کنید.

تغذیه در دوران بارداری

همانطور که متوجه شدید لازم است تا مواد مغذی فراوانی در طول بارداری به بدن شما برسد تا جنین بتواند در سلامت کامل رشد کند. این مورد اصلا صحیح نیست که خانم ها تصور دارند در دوران بارداری باید بیشتر از حد معمول غذا بخورند بلکه بهتر است تا به اندازه دو نفر غذا نخورند و بیشتر از مواد غذایی استفاده کنند که مواد مغذی فراوانی به بدن برساند. برای اینکه جنین به سلامت روند رشد خود را ادامه دهد، باید ریز مغذی ها و همچنین برخی درشت مغذی ها به بدن برسند تا زایمان زودرس به وجود نیاید.

خانم باردار به چه میزان مواد مغذی نیاز دارد؟

بسیاری از خانم ها از همان ابتدای بارداری به سلامت حاملگی خود اهمیت بسیار داده و غذاهای متنوع و در عین حال سالم را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند. خانم ها به طور روزانه به 27 میلی گرم آهن نیاز دارند. برای اینکه چه ویتامین هایی برای خانم های باردار باید مصرف شود، هیچ شخصی نمی‌تواند اظهار نظر کند به جز بهترین متخصص زنان که وی باید حتما با بررسی آزمایش های مادر، دارو های لازم را تجویز نماید تا به دریافت مواد مغذی کمک کند.

رزرو نوبت

برای دریافت مشاوره کافی است شما موبایل خود را وارد کنید.

غذاهای مفید در بارداری

باید این مورد را بدانید که نباید هیچ یک از مواد غذایی نظیر کربوهیدرات یا چربی و … را از برنامه غذایی خود حذف کنید. حذف هر یک از این موارد تاثیر نامناسبی بر کارکرد بدن خواهد گذاشت. هدف این است که در طول بارداری، خانم باردار انواع غذاهای سالم را مصرف نماید و از غذاهای بی ارزش و فرآوری شده و کنسروی استفاده نکنید. مواد غذایی مانند میوه جات، سبزیجات و حبوبات و گوشت و مرغ را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مواد غذایی پروتئینی

یکی از مهمترین مسائل برای رشد مناسب جنین، مواد مغذی پروتئینی می‌باشد. پروتئین سبب شده تا بافت رحم سلامت خود را حفظ کند و در تامین خون برای فرد باردار نقش مهمی را ایفا می‌کند. سعی کنید روزانه یکی از این موارد را در برنامه غذایی خود بگنجانید. مواردی چون لوبیا و آجیل، مرغ و گوشت و همچنین ماهی حاوی پروتئین بالا می‌باشند. توجه داشته باشید که برای مصرف مواد گوشتی حتما آن ها را خوب بپزید و حتی به صورت نیمه خام هم مصرف نکنید.

مواد غذایی کلسیمی

همانطور که می‌دانید کلسیم برای ساخت و استحکام استخوان ها از اهمیت زیادی برخوردار است. افرادی که مصرف کلسیم را در بارداری افزایش داده اند باید توجه داشته باشند که به همان اندازه مصرف مایعات و نوشیدن آّ را افزایش دهند تا رسوبات کلسیمی در کلیه ایجاد نشود. روزانه حدود 33 گرم کلسیم در بارداری لازم است تا حدود 25 گرم آن برای جنین ذخیره شود. جنین در سه ماهه آخر بارداری بیشتر از هر زمان دیگری به کلسیم نیاز دارد و اگر با کمبود کلسیم رو به رو شود، از کلسیم بدن مادر استفاده کرده و در نهایت پوکی استخوان برای فرد ایجاد می‌شود. توجه کنید برای اینکه کلسیم بهتر جذب بدن شود، لازم است تا گاها همراه آن ویتامین دی مصرف شود. البته ناگفته نماند که دکتر زنان این موارد را بر اساس نیاز مادر تجویز می‌کند.

فولات

لوله عصبی برای جنین از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و اغلب میزان فولات مورد نیاز برای آن از طریق داروی فولیک اسید برای جنین فراهم می‌گردد. کمبود این ویتامین در بدن سبب می‌شود تا جنین با مشکلات مغزی و حتی ستون فقراتنی مواجه شود.  حبوباتی نظیر عدس، آجیل و کره بادام زمینی و حتی تخم مرغ دارای فولات زیادی می‌باشد و بهتر است که در برنامه غذایی خانم باردار قرار بگیرد.

مواد غذایی دارای آهن

آهن چه برای خانم هایی که باردار هستند و چه خانم هایی که شرایط عادی دارند، لازم و ضروری است. وجود آهن به تولید گلبول های قرمز خون کمک می‌کند. میزان آهن مورد نیاز طی بارداری حدود 300 میلی گرم می‌باشد. البته ناگفته نماند که علاوه بر این میزان خود مادر نیز به مقداری آهن نیاز دارد که حدود 200 میلی گرم می‌باشد و باید توسط برنامه غذایی مناسب و حاوی مواد مغذی فراهم شود.

مواد غذایی دارای ید

مقداری از ید وارد شده به بدن در متابولیسم بدن از بین می‌رود. همانطور که میزان بیش از حد ید در بارداری برای خانم ها اصلا خوب نیست، حال باید بدانید که در مقابل کمبود این ماده در بدن فرد باردار نیز مشکلاتی را برای جنین به وجود خواهد آورد.

مواد غذایی دارای فیبر

یکی از مهمترین مسائلی که بانوان باید در طول دوران بارداری خود به آن توجه کنند، عدم یبوست در این مرحله از زندگی می‌باشد. برای اینکه به این مورد اصلا دچار نشوید، باید مواد غذایی دارای فیبر را در برنامه غذایی خود بگنجانید. فیبر سبب شده تا مدفوع به راحتی از روده ها تخلیه گردد و دفع شود. این ماده غذایی بسیار مهم را در موادی چون حبوبات به مقدار فراوان می‌توان یافت. فیبر تا حدودی جذب قند را کاهش داده و فرد را از بیماری های قلبی و عروقی در امان نگه می‌دارد. نان سبوس دار، غلات، سبزیجات نیز دارای فیبر بسیار بالا هستند.

ویار غذایی

 
 

شما چه باردار باشید و چه باردار نباشید با اصطلاح ویار بارداری آشنایی دارید. این مورد به این معناست که فرد باردار از یک ذا و یا یک مورد دیگر به شدت متنفر شود اما در عین حال در طولانی مدت به خوردن یک ماده غذایی فکر کند. در بازه زمانی که ویار بارداری بسیار زیاد است، حالت تهوع زیادی برای افراد احساس می‌شود.

 

 

رزرو نوبت

برای دریافت مشاوره کافی است شما موبایل خود را وارد کنید.

در تغذیه دوران بارداری چه مواردی نباید مصرف شود؟

 
 
  • کافئین
  • زعفران
  • عسل
  • پنیرهای نرم
  • گوشت نیمه پخته
  • سوسیس و کالباس
  • سبزیجات نشسته
 
  • میوه های نشسته
  • شیر غیر پاستوریزه
  • عرقیجات گیاهی سنتی
  • نوشیدنی های غیر پاستوریزه
  • ماهی های دارای جیوه و ماهی جنوب
  • تخم مرغ خام و موادی که حاوی این مورد باشد.

 

 

اشتراک گذاری مطلب:

دکتر مائده یوسفی

دکتر مائده یوسفی جراح و متخصص زنان و زایمان هستم. در سال 1396 در این رشته فارغ التحصیل شدم. پس از تحصیل مدت 3 سال در بیمارستانهای استان سیستان و بلوچستان فعالیت داشتم. دوره های کولپوسکوپی و سونوگرافی را گذرانده ام. در حال حاضر با تجربه چندین ساله در حال خدمت در بیمارستان های تهران و مطب شخصی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *